Pohjois-Leppävaaran jalankulku ja pyöräily -aikansa lapsi
Alueen nykytila ja uusi suunnitelma
Harakantien
ja Lintuvaarantien risteys on nykyään valoristeys, kaikkien
liikennemuotojen kulkeminen sujuvoituu korvaamalla risteys
liikenneympyrällä Kööpenhaminan mallin mukaan.
Nykytilassa Pohjois-Leppävaaran pyöräilyn reitistö on 1980-luvulla rakentunut, joka tukeutuu yhdistettyihin kevyen liikenteen väyliin. Alueen kasvaessa ja kaupungistuessa nämä ratkaisut eivät enää riitä. Alue tulee myös houkuttelemaan kaupunkimaista asumista haluavia ihmisiä alueen vahvuuksien perässä. Nykytilassa alueen liikenneverkko ei vastaa kaupungistuvan ympäristön vaatimuksiin. Perusratkaisu Pohjois-Leppävaarassa on yhdistetty kevyen liikenteen väylä ajoradan toisella puolella ja jalkakäytävä toisella, ottamatta huomioon ajoradalla kulkevan autoliikenteen vilkkautta. Jalkakäytävät ovat pääsääntöisesti jätetty merkitsemättä liikennemerkein, joka yhdessä yhdistettyjen kevyen liikenteen väylien merkitsemisongelmien kanssa aiheuttaa sekaannuksia alueella liikkujille. Yhdistettyjen kevyen liikenteen väylien merkitsemin maastoon on epäselvää, eikä yhdistettyjä väyliä ole aina merkitty molemmista päistä.
Nykytilassa Pohjois-Leppävaaran pyöräilyn reitistö on 1980-luvulla rakentunut, joka tukeutuu yhdistettyihin kevyen liikenteen väyliin. Alueen kasvaessa ja kaupungistuessa nämä ratkaisut eivät enää riitä. Alue tulee myös houkuttelemaan kaupunkimaista asumista haluavia ihmisiä alueen vahvuuksien perässä. Nykytilassa alueen liikenneverkko ei vastaa kaupungistuvan ympäristön vaatimuksiin. Perusratkaisu Pohjois-Leppävaarassa on yhdistetty kevyen liikenteen väylä ajoradan toisella puolella ja jalkakäytävä toisella, ottamatta huomioon ajoradalla kulkevan autoliikenteen vilkkautta. Jalkakäytävät ovat pääsääntöisesti jätetty merkitsemättä liikennemerkein, joka yhdessä yhdistettyjen kevyen liikenteen väylien merkitsemisongelmien kanssa aiheuttaa sekaannuksia alueella liikkujille. Yhdistettyjen kevyen liikenteen väylien merkitsemin maastoon on epäselvää, eikä yhdistettyjä väyliä ole aina merkitty molemmista päistä.
Sijoittamalla
nopea alueiden välinen pyöräliikenne sekä keskusten välinen
pyöräilyliikenne samaan tilaan jalankulun kanssa saadaan aikaan
konflikteja jalankulun ja pyöräilyn välillä, ja koska
liikennesuunnittelu ohjaa pyöräilyä myös jalkakäytäville konflikteja
tapahtuu sielläkin.
Pyöräilyn
sijoittaminen vain toiseen ajoradan laitaan luo autoilijoiden ja
pyöräilijöiden välille konflikteja, kun pyöräilijät tulevat yllättävistä
suunnista. Tätä on pyritty korjaamaan hidastamalla pyöräilyä reunakivin
ja shikaanein. Sijoittamalla pyöräily kulkemaan autoliikenteen
suuntaisesti tämä konflikti poistuu.
Lintuvaarassa
Hämeenkyläntien autoliikenne on koettu ongelmalliseksi. Katu onkin
maantiemäinen, joka ei vastaa tien nopeusrajoitusta 30km/h. Myöskään
Lintuvaarantien rakenne ei vastaa nopeusrajoituksia välillä
Lintukulma-Harkantie.
ppävaaran
kasvaessa myös pyöräilyn ja kävelyn määrä kasvaa ja kasvava liikenne ei
mahdu turvallisesti nykyisille yhdistetyille kevyen liikeenteen
väylille. Pyöräilyn tavoiteosuuden nostaminen 15% luo myös liikennettä
joka ei nykyiseen verkkoon mahdu, eikä nykyinen verkko houkuttele
laadultaan pyöräilyyn.
Tässä
työssä pyritään suunnittelemaan asukaslähtöisesti, asukkaiden kanssa
yhteistyössä Pohjois-Leppävaaran pyöräilyreitistö. Suunnittelun
tavoitteena on verkon parannus kustannustehokkaasti, mutta niin että se
kestää pyöräilymäärien kasvun vuosia eteenpäin. Tämän takia työssä
ehdotetaan muutamaa keskeisen risteyksen parantamista. Työssä on
huomioitu Suur-Leppävaaran aluefoorumin keräämä tieto pyöräilyn ja
jalankulun vaaranpaikoista sekä kerätty kokemuksia ja mielipiteitä
sosiaalisessa mediassa. Hämeenkyläntien turvallisuus on erityisesti
herättänyt huolta koululaisten vanhemmissa.
Lintuvaaran
osalta työ keskittyy vain alueen merkittävimpiin pääreitteihin.
Pääreittien ulkopuolella ei ole merkittävää läpiajoliikennettä, joka
vaatisi muita ratkaisuja kuin sekaliikenteen sekä mahdollisesti
jalkakäytävät. Sijoittamalla pyöräily ajoradoille pääväylien
ulkoupuollella saadaan rauhoitettua ajoratojen liikennettä.
Kustannustehokkaiden
ratkaisujen lisäksi työssä osoitetaan merkittävimmät yhteyspuutteet
suunnittelualueella joita ei kustannustehokkaasti voi korjata. Koska
ratkaisut ovat kevyitä ja edullisia koko verkosto voidaan toteuttaa
kerralla, jotta alueelle saadaan yhtenäinen ja johdonmukainen verkosto.
Näin koko alueella pyöräilyn paikka osana liikennettä on selvä myös
aluetta tuntemattomille ja kaikkien liikenteen osapuolien konfliktit
vähentyvät.
Työssä
pyritään luomaan Espoon pyöräilynedistämisohjelman mukaiset kattavat ja
turvalliset reitit koko suunnittelualueella. Lisäksi reittien tulee
olla mukavia ja viihtyisiä ajaa sekä tarjota nopeat yhteydet
kaupunginosan sisällä.
Suunnitelmalla saatava hyöty
Suunnitelmassa
esitetään kuinka nykyisestä epäselvästä yhdistettyjen kevyen liikenteen
väylien muodostamasta kokonaisuudesta luodaan laadukas pyöräilyverkosto
mahdollisimman pienin kustannuksin. Merkittävimmät keinot ovat
siirtyminen sekaliikenteeseen pyöräilyn perusratkaisuna sekä luomalla
pääyhteyksien varrelle yhdensuuntaiset pyöräkaistat tai tiet.
Toteuttamalla
kerralla nykyaikaiset pyöräilyliikenteen suunnitteluvaatimukset
täyttävä verkko kattavalle, mutta rajatulle alueellle luodaan Espooseen
kokeilu siitä kuinka pyöräilyn infrastuktuurin tason nosto vaikuttaa
liikenneverkkoon, ihmisten käyttäytymiseen, liikenteen turvallisuuteen
ja asuinympäristöön. Onnistuessaan tämän kokeilun periaatteita voidaan
käyttää parantamaan kerralla myös muiden Espoon keskusten
pyöräily-ympäristöä.
Luomalla Pohjois-Leppävaaraan tämän suunnitelman mukainen verkko saavutetaan Espoon pyöräilynedistämisohjelman
vaatimukset. Vaikka pitäytyminen kevyissä ja edullisissa ratkaisuissa
jättää suunnitelmaan aukkoja, sillä saadaan silti luotua alueesta
kaikille liikennemuodoille viihtyisä, sujuva ja turvallinen. Lisäksi
asumisviihtyvyys paranee rajoittamalla autoliikenteen nopeuksia.
Suunnitelmassa luotu verkko lisää antaa Leppävaaran alueelle merkittävän
kilpailuedun pääkaupunkiseudun kaupunkikeskusten joukossa sekä luo
Leppävaarasta merkittävän valtakunnallisen edelläkävijän
esikaupunkialueen muuttamisesta kaupunkimaiseksi keskustaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti